Jdi na obsah Jdi na menu
 


Potraviny

3. 3. 2007
Průměrný voják sil zvláštního určení vydrží bez jídla v plné bojeschopnosti asi jeden den. Ale pak přijde čas doplnit energii stravou. Čili, nažrat se! V dobách starého Říma platilo: Čím mocnější armáda, tím horší strava. Válečníci pak byli více rozzuření. Ale dnes je jiná doba, kvalitně stravovaný voják bojuje lépe. V AS bojích budete většinou dobře zásobeni stravou, ale záleží jen na Tobě jak kvalitní bude. Všechny tyto druhy stravování mají svá pro a proti, proto je dobré vhodně kombinovat.

1)Studená strava
Jedná se o takovou stravu, jež nevyžaduje před konzumací tepelnou úpravu. V akci tak šetříš drahocenný čas, který by jsi potřeboval k přípravě jídla, je to nepřipravená a připravená strava:

1a)Nepřipravená
Nejjednodušší forma potravinového jištění. Prostě zajdeš do obchodu a vybereš si na co máš chuť. Pak už to jen přibalíš do batohu a můžeš vyrazit. Můžeš to použít na všechny druhy akcí. Pokud Tě tlačí čas je toto naprosto ideální. Tento způsob není nijak náročný a zvládne ho každý.

Příklady:
Pečivo -Všude k dostání, velice levné. Lze jej konzumovat na mnoho způsobů
Uzeniny -Doplněk k pečivu
Sýry - Chutný doplněk k pečivu
Oplatky, sušenky, atd. -Rychlý přísun energie, zpestření jídelníčku.
Čokoláda -Používej pokud možno na vaření, opravdová klasika. Vydrží dlouho poživatelná a zlepšuje náladu
Čokoládové tyčinky -Chutné, zlepšují náladu, ale jejich energetická hodnota vůči ceně je nízká.
Pražené slané arašídy -Všechny typy ořechů patří k energeticky bohatým potravinám. 100 g pražených slaných arašídů Ti utiší hlad a dodají síly. (sůl navíc stáhne žaludek, čímž rapidně omezí pocit hladu)

1b)Připravená
Pokud máš čas, věnuj ho pečlivě pro přípravu stravy určenou do akce. Díky tomu můžeš přesně vyladit vyvážený poměr živin a váhy. Vzhledem k tomu, že ji budeš připravovat v teple domova, není tato příprava příliš náročná. Hodí se při delších a náročných akcích.

Příklady:
Pečivo+doplněk
Nejjednodušší forma připravené potraviny, její konzumace je usnadněna přípravu z domova
Dávka cukru
Hodí se jak na rychlou dávku energie (50g = 20minut, 10 minut při zátěži) tak při přípravě pokrmů. Takto dodaná energie je opravdu rychlá, tělo získá energii již za 5 minut po požití.

Pemikany a racióny
Náročný způsob přípravy stravy používaný horolezci a polárními výpravami. Obecně se jedná o tuk s nějakou vložkou. Pamatuj, že lidský organismus je schopen strávit denně maximálně 200g tuku a to pouze při extrémních zimních podmínkách, v létě bych určitě nekonzumoval víc jak 50g tuku denně. Relativní stravitelnost tuku poznáš podle jeho konzistence, čím kapalnější, tím lépe stravitelný. Jako vložka se používá: Sunar (Výživný), nebo jiná sušená potravina. Proč sušená? Většina mikroorganismů nedokáže žít při vlhkosti potraviny do 20%, při vlhkosti 5% už vám to nikdy nesplesnivý, akorát vám za čas v horku žlukne tuk (zkazí se). Jejich příprava záleží výhradně na vaší fantazii.
Nejjednodušší ración (denní dávka pro přežití)
200g oleje + 50g sunaru


2)Vařená strava
Potravina je tepelně připravována přímo v akci. Vhodné zejména v zimě, kdy příjem teplé stravy má blahodárný účinek na lidský organismus. Pokud budeš prokřehlí nebudeš mít chuť bojovat a Tvá morálka poklesne. Jinými slovy: Jako voják budeš k ničemu! Ovšem tento druh přípravy stravy již vyžaduje jistou zručnost (a také zdroj tepla - vařič). Dělí se na hotovky a polotovary

2a)Hotovky
Jedná se o většinu konzerv a instantních polévek. Stačí pouze ohřát, v nouzi se dají konzumovat i studené. Jejich příprava je vcelku jednoduchá: Stačí pouze ohřát nebo přidat vodu a zamíchat. Jsou dražší než polotovary. Malý trik: Jak zařídit aby se z 1 konzervy najedlo 5 lidí? Stačí zamíchat půl balení chilli koření, akorát se zvedne spotřeba chleba. Odzkoušeno, funguje to bezvadně a je při tom sranda.

Lečo s klobásou
Přiměřeně ostrý pokrm, zahřeje na těle i na duši - klasika.
Ostatní konzervy
Instantní polévky

Tip: Nouzový ohřev konzervy:
Potřebujeme dvě hrsti drobných větviček (chrastí). Zapálíme tak tři větvičky a udržujeme tento malý ohýnek. Konzervu mírně promáčkneme, pak ohříváme postupným otáčením nad ohýnkem. Až se prohlubeň vyrovná je konzerva dokonale ohřátá. V případě poplachu pak tento malý ohýnek snadno zašlápneme. 100% funkční ale vyžaduje to praxi.

Tip 2:Nouzové otevření konzervy
Vrchní strana se obrousí o kámen, víčko pak samo dopadne. Doba otevření je asi 3 minuty.

Tip 3: Termoska
Udrží tekutinu teplou ve velkém mrazu klidně i celý den. Pokud do ní nalijete ráno vařící vodu, nemusíte už zbytek dne prakticky rozdělávat oheň na přípravu hotovek. Stačí na ně pouze nalít horkou vodu s termosky.


2b)Polotovary
Pokrmy nebo suroviny jež vyžadují delší tepelnou úpravu. Jsou kvalitnější než hotovky, ale za to mnohdy vyžadují složitou přípravu a jsou náročné na suroviny. Na většině polotovarů je návod k přípravě. Jedná se většinou o sušené potraviny (mají velmi nízkou váhu). Při dlouhodobých akcích jsou neocenitelné.

Koření
Nezbytné pokud si budeš připravovat jídlo. Nejdůležitější: Sůl, pepř, paprika sladká, dále můžeš přibalit kari, pálivou papriku, majoránku, a co doma najdeš a uneseš.

Těstoviny
Jednoduché na přípravu. Nasypou se do vroucí osolené vody, párkrát se zamíchají. I rozvařené se dají jakž takž jíst. Samotné ovšem nejsou nic moc, ale trocha soli dělá doslova zázraky.

Rýže
Lepší než těstoviny a také náročnější na přípravu. Nasype se do vroucí osolené vody, nemíchá se, vaří se na mírném ohni. Dá se snadno rozvařit, pak je mazlavá jako bláto. Používejte nejlépe ve varných sáčcích.

Puding čokoládový (energetický pokrm)
Stačí povařit s mlékem přidat hodně cukru (100g, pokud nejste zvyklí tak opatrně nebo s pose**te) a máte jídlo až pro tři lidi. Výhoda čokoládové příchuti je že se jí nelze prakticky přejíst, zhnusí se vám až po 2 dnech neustálé konzumace. S vanilkovým to raději nezkoušejte.

Maso
Nejlepší je tepelná úprava opékáním (kostek, malých plátků) na rožni. Pokud nemáš dostatek zkušeností raději se do toho moc nepouštěj. Délku úpravy poznáš podle celkové velikosti zvířete (kuřecí bude rychleji upravené než hovězí)


Voda
Nejdůležitější při přípravě pokrmů a vedení bojové činnosti. Dehydratace Tě dokáže vyřadit už za 2 hodiny. Nejjistější je mít sebou vlastní zdroj. Pokud jej nemáš, tak podezřelou vodu přefiltrujte (přes kapesník nebo šátek) aby v ní nebylo moc bordelu (viditelných pevných částí) pak ji minimálně 10 minut převařuj (20 minut je optimum) čím zničíš většinu pro Tebe nebezpečných mikroorganismů. Nebo použij tablety na úpravu vody. Vhodné zdroje: jakékoliv rychle tekoucí. Zásadně se vyhýbej zdrojům s pravděpodobnou kontaminací chemikáliemi, ty lze bezpečně odstranit pouze destilací nebo hepa-filtry. Podezřelé zdroje jsou zejména: Rybníky, meliorační toky odvádějící vodu z polí (potok vedle pole).

Čaj sáčkový
Čerstvě uvařený čaj Tě jistě zahřeje i v krutých mrazech
Čaj instantní
Výhodou je rychlá příprava, nepotřebuješ ani horkou vodu. V nouzi Ti i v "suchém" stavu poslouží jako zdroj energie.
Tang
Velice chutný instantní nápoj Ti zajisté zvedne morálku. Jedno balení vystačí na 2 litry vody (výrobce udává 1 litr). Pokud do takto připraveného nápoje nasypeš kávovou lžičku jedlé sody dostaneš velice chutný nápoj, který navíc blahodárně působí na zažívací potíže.
Minerální vody
V horkých letních podmínkách jsou velice důležité. Pozor však na obsah oxidu uhličitého, v žaludku se Ti může nepříjemně rozpínat a způsobit obtíže se soustředěním (v akci nic příjemného).